Kansen of onmogelijkheden

Veel ondernemers zitten in een lastig parket: opdrachten worden afgezegd, gedwongen sluiting, thuiswerken, onzekerheid over de omzet en ga zo maar door. Wat kun je doen in deze tijd van onzekerheid? In dit artikel bespreken we aan de hand van een aantal handvatten wat op dit moment “Takties” is. Wist je bijvoorbeeld dat een crisistijd als deze ook juist kansen biedt voor ondernemers? Lees in dit artikel alles over denken in kansen in plaats van in onmogelijkheden.

Elke ondernemer krijgt te maken met de gevolgen van de coronacrisis. In sommige branches verdubbelt de omzet, zoals bij supermarkten, maar de meeste bedrijven zien hun inkomsten opdrogen. En het is maar de vraag hoe de markt zich in de komende maanden en jaren gaat ontwikkelen. Wat zijn enkele handvatten die jou als ondernemer kunnen helpen inzicht te krijgen in de situatie, zodat je je hoofd koel kunt houden?

1. Accepteer dingen zoals ze zijn

Als mensen willen we graag alles weten en controleren. Maar soms moeten we accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn. Vertrouw daarop. Laat het los. Dat zal je helpen bepaalde standaard routines, verwachtingen en wensen los te laten. Alles komt zoals het komt. Met die overtuiging voorkom je dat je onnodig vecht tegen wat onvermijdelijk is. Tegelijkertijd motiveert het je om te doen wat goed is voor jou als ondernemer en voor je bedrijfsresultaten, ongeacht wat anderen vinden.

2. Alles verandert

Dat alles verandert, is een zekerheid. Voor ondernemers begint een “transformatieproces” vaak in moeilijke tijden. Je kunt alleen meebewegen met de markt als je je vaste gewoontes loslaat en transformeert. Verenig je verstand met je gevoel en aanvaard zaken die voorbijgaan aan alle wetenschappelijke verklaringen. Zo zal het makkelijker zijn om je snel thuis te voelen in nieuwe concepten, manieren en ideeën.

3. Bevrijd je van lasten

Loslaten is op nog een manier een zekerheid. Vaak zijn het juist je diepste wensen die je moet loslaten, nog voordat ze in vervulling kunnen gaan. Vaak staren we ons blind op dingen die we graag willen, waardoor we niet meer out of the box kunnen denken. Ze beperken ons en worden een last. Deze tunnelvisie resulteert in cirkeldenken en in onnodig verlies van energie. Nu is het juist de tijd om daadkrachtig te zijn en de noodzakelijke beslissingen te nemen. Push je onderneming naar een hoger level, ook al is dat misschien lastig. Tijd voor een nieuw geluid!

Nu denk je misschien: ‘Dit klinkt allemaal wat zweverig en wat moet ik hier mee?’ Het is belangrijk om te denken in kansen, niet in onmogelijkheden. Uit onderzoek blijkt dat succesvolle ondernemers een aantal dingen doen om goed door een crisistijd heen te komen:

  • Nieuwe markten betreden en bedienen
  • Nieuwe doelgroepen aanspreken en bedienen
  • Waarde toevoegen aan hun diensten of producten
  • Investeren in marketing, adverteren en andere bedrijfsmatigheden
  • Optimaal contact houden met klanten en prospects

Aan de slag als ondernemer

Een verzwakkende economie of een specifieke branche die instort, betekent dat jij als ondernemer aan de bak moet. Dit is het moment om echt te ondernemen! Hoe ga je om met de situatie en hoe kun je een toekomstgerichte visie ontwikkelen?

Momenteel is face-to-face-contact lastig. Het is daarom belangrijker dan ooit om na te denken over manieren om digitaal / online te communiceren met klanten en prospects. Een paar actiepunten:

Haal meer uit je website

  • Welke boodschap breng ik over door middel van teksten en afbeeldingen?
  • Presenteer ik duidelijk wat mijn diensten zijn?
  • Overtuig ik mensen op mijn website om mijn diensten af te nemen?
  • Komen bezoekers op je site op de pagina’s die belangrijk voor je zijn?

Spreek je doelgroep aan via social mediakanalen

  • Hoe vaak post ik?
  • Wat post ik precies en waarom?
  • Kan ik meer halen uit adverteren?

Creëer kwalitatief goede inhoud (content)

  • Zijn de teksten aantrekkelijk geschreven?
  • Blog ik wel eens?
  • Zie ik het voordeel in van een goede copywriter?

Wees vindbaar in de zoekmachines

  • Op welke trefwoorden zoeken mensen en vinden ze mij nu?
  • Wat kan ik doen om mijn vindbaarheid te verbeteren?
  • Wat kan adverteren in de zoekmachines mij opleveren?

Benader klanten en prospects digitaal

  • Verstuur ik nieuwsbrieven?
  • Benut ik nieuwsbrieven optimaal?
  • Wat voor nut heeft contact met mijn bestaande klanten?
  • Waarom moet ik proactief zijn?

Hoe helpt Takties?

Takties helpt je om de uitdagingen waar jij mee te maken krijgt, aan te gaan. Wij hebben daarvoor een aantal succesvolle manieren ontwikkeld. Denk aan website-optimalisatie, social mediabeheer, professionaliseren van content (SEO copywriting), het opmaken en versturen van nieuwsbrieven, en zoekmachine-optimalisatie.

Heb je ideeën of kun je hier hulp bij gebruiken? Wij helpen je graag verder. Los van individuele hulp, houden we je de komende tijd sowieso scherp met onze nieuwsbrieven. Bovenstaande onderwerpen zullen we hierin verder voor je gaan uitwerken!

Voor nu wensen wij je in deze uitdagende tijden een grote hoeveelheid “ondernemerssuperkrachten” toe.

- TAKTIES